Miluron – víno s príbehom

Kde sa dvaja snažia, tretí pomôže. Aj takto by sa dal nazvať rozprávkový príbeh tohto vinárstva, ktoré sa za necelé dva roky prepracovalo na výslnie.

 

Vinárstvo Miluron založili dvaja priatelia. Jeden je vyštudovaný technológ a druhý zabezpečuje chod vinárstva po prevádzkovej stránke. Spojil ich dobrý nápad, šikovné ruky a chuť spraviť niečo výnimočné. Začínali doma na kolene, a to doslova. Minivzorky kvasili na balkóne v malých demižónoch. Prvotiny dopadli nad očakávanie dobre, a preto sa rozhodli, že to skúsia vo väčšom. Zamestnali dvoch pomocníkov a prenajali si priestory. Všetko bolo fajn. Tri vína, ktoré vyrábali boli veľmi chutné, iba o nich nikto nevedel. Jednoducho im chýbal človek s citom pre obchod a dušou vizionára. Presne takéhoto našli v osobe JUDr. Marcela Borisa.

V správnom čase na správnom mieste

Keď pána Borisa pred necelými dvoma rokmi oslovili s návrhom, či by pre ich vinárstvo skúsil vymyslieť nejaký chytľavý marketing, nebol dvakrát nadšený. Práve nedávno totiž opustil konkurenčné vinárstvo. Jeho hlavným zamestnaním sú advokátske služby, preto čas, venovaný marketingu vína vo firme, ktorú opustil bral ako príjemnú životnú skúsenosť, ale neplánoval si ju zopakovať. Na ponuke z Miluronu ho presvedčila možnosť vedenia vinárstva podľa vlastných predstáv.

Spolumajitelia mu poskytli voľné ruky a hlavne priestor, kde mohol realizovať svoje vízie, ktoré mu v predchádzajúcom pôsobisku boli zamietané. Po asi viac ako roku, čo je vo svete vína relatívne krátky čas sa ukázalo, že nové smerovanie firmy je postavené na dobrých základoch.

Vedia, čo chcú

Pôvodní štyria zamestnanci dostali za necelé dva roky ďalších štyroch stálych nových kolegov a produkcia sa kvôli dopytu musela navýšiť o dvesto percent. Čo k tomu dodať. Podstata ich úspechu je založená nielen na zdokonalení technológie, ale dôležitým faktorom je aj prístup k zamestnancom. Určite musíme spomenúť aj spôsob výroby, ktorý zvolili.

Všetky ich vína by sa dali zaradiť do kategórie bio raw-food. Nenachádzajú sa v nich žiadne prípravky, založené na živočíšnej báze. Pri výrobe vína je vždy priestor na zdokonaľovanie. Všetci veľmi dobre vieme, že víno sa dá vyrobiť z každého ovocia, ktoré obsahuje cukor. V Milurone však ostávajú verní presvedčeniu, že ovocné vína treba vyrábať iba z takých druhov, ktoré sú, podľa ich názoru na to najvhodnejšie. Zamerali sa na ovocie, ktoré je nášmu klimatickému pásmu prirodzené.

V dnešnej dobe je už niekoľko vinárstiev, ktoré vyrábajú napríklad víno z čiernych ríbezlí a kvôli upútaniu zákazníka sa predbiehajú s akým ďalším vínom urobia kupáž, alebo ho inak ozvláštnia. Vyrobiť však víno napríklad z brusnice alebo čučoriedky, to je iná pesnička. Pri spracovaní tohto ovocia sa čo i len najmenšie zaváhanie vo výrobe prejaví na konečnej kvalite vína. A to nehovoriac o cene suroviny, ktorá je násobne vyššia ako pri čiernych ríbezliach. Je to teda dosť veľké riziko, ale ak sa to podarí, stojí to za to. Miluron si v týchto vínach zatiaľ drží exkluzivitu, pretože na Slovensku také nikto nerobí, minimálne nie s takým prístupom a v takej kvalite.

Hrdí na svoj pôvod

Suroviny na výrobu ovocných vín nakupujú hlavne zo Slovenska. Napríklad kvety bazy a plody čiernych ríbezlí pochádzajú z bio produkcie z Michaloviec, čučoriedky z Oravy a Prešova. Slivky zase získavajú z Komárna či Štúrova, menej aj od našich južných susedov spoza rieky Dunaj.

Stále však viac ako deväťdesiat percent ovocia, ktoré spracujú má slovenský pôvod, preto podanie žiadosti o udelenie Známky kvality bolo z ich pohľadu celkom logickým vyústením. Vína z Miluronu sa nestabilizujú na hornej hranici, ktorú povoľuje legislatíva, ale na čo najnižšej. Vybrali sa cestou odporúčania, aby sa vypili skôr, ako by čas poznačil ich kvalitu. Vyžaduje si to viacej práce, ale z ich pohľadu to má obrovské opodstatnenie. Z každého druhu vína preto fľaškujú naraz iba určitý objem.

Až keď sa vypredá, nafľaškujú ďalšie. Napriek takémuto prístupu sa snažia držať cenovú politiku tak, aby s kvalitatívne porovnateľným produktom boli lacnejší. Aby všetko fungovalo podľa ich predstáv, do svojho tímu si privolali mladých kreatívnych ľudí, ktorí sa snažia čo najefektívnejšie využiť marketingové nástroje. Vínam vymysleli vizuálny príbeh. Ich obdivovatelia tak môžu pocítiť nielen staré zabudnuté chute a vône ovocných vín, ale budú si ich môcť vychutnať aj ostatnými zmyslami.

Miluron je naozaj trochu iné vinárstvo. Každý týždeň tu majú porady, na ktorých sa okrem bežného chodu firmy venujú aj prechutnávaniu vín. Dokonca ani finálne kupáže nie sú dielom iba hlavného technológa, ale je to kolektívna práca viacerých kolegov.

Chytľavé vína, chytľavá etiketa

Už na prvý pohľad je každému jasné, že v Milurone sa nehanbia za to, odkiaľ pochádzajú. Etiketa ich vín nesie dominantný motív našich najväčších hôr, Tatier. Doplnená je kresbou ovocia, z ktorej je dané víno vyrobené. Cieľom bolo, aby vzbudzovalo motív kroja. Patriotizmus v tomto vinárstve povýšili na ešte vyššiu úroveň, keď pri čučoriedkach, ktoré spracovávajú, si vybrali odrodu Patriot.

V Milurone sa jednoducho snažia cítiť pro slovensky, pretože veria, že naše produkty sa vyznačujú vysokou kvalitou, ktorá sa dokáže presadiť aj vo svete. Tie ich to jasne dokazujú, veď napríklad Víno z čiernych ríbezlí si minulý rok odnieslo zlatú medailu z izraelského Terravina a tiež zo San Francisco International Wine Competition. Tento rok získalo toto víno dokonca platinovú medailu na Great American International Wine Competition.

V medzinárodných vodách však zahviezdila aj ich Bazovinka, keď na Finger Lakes International Wine Competition 2019 získala zlatú medailu. Podobných fajnovostí, pokiaľ ide o ovocné vína, je v ponuke tohto vinárstva viac. Ak si uvedomíme, že pred dvoma rokmi vyrábali iba tri druhy a dnes je ich dvanásť, tak je to krásny nárast. Ich počet by sa mal zastaviť niekde okolo čísla pätnásť. Pribudnúť by malo ďalšie bazové víno, ale tentokrát úplne suché. Portfólio rozšíri aj šípkové, ktoré bude vyrobené technológiou, vyvinutou priamo v ich vinárstve. Plnené bude do priehľadných fliaš, aby zvýraznili jeho jedinečnú farbu.

Vinárstvo Miluron sa jednoducho zameralo na výrobu exkluzívnych ovocných vín. Mali šťastie, pretože dobrý nápad, šikovné ruky a chuť vybudovať niečo výnimočné spojila tých správnych ľudí. Tradičné receptúry našich predkov, ktoré doplnili o svoje postupy, dali základ pre vznik jedinečných vín. Ich cieľom je vyrábať naozaj kvalitné ovocné moky z poctivých surovín zo Slovenska, čím chcú podporovať našich pestovateľov a hlavne uvádzať na trh lahodné produkty, ktoré dokážu vyčariť úsmev nielen na tvári, ale aj na duši.